BrÖtz

BrÖtz

24/4 BrÖtz no. 773 Stök + Björn Petersson Kvartett

AktuelltPosted by Brötz Thu, April 18, 2019 03:30:52

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Stök
Julija Morgan - violinist och kompositör
Tove Bagge – viola
Mika Persdotter - viola och viola d'amore

Björn Petersson Kvartett
Björn Petersson - Kontrabas
Agnes Åhlund - Sång & Cittra
Christian Berg - Piano
Lea Maria Sittler - Saxofon

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Björn Petersson Kvartett

BPK spelar musik som ska väcka sorg, avsky, lugn, skratt och hopplöshet.

Musiken påminner om psalmer fast orgeln är utbytt mot en jazzkvartett och texterna är mörka, skoningslösa och självutlämnande.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Stök

Julija Morgan - violinist och kompositör, utbildad på Norges musikhögskola i Oslo, spelar mest nyskriven konstmusik, fri improviserad musik, folkmusik och barock och arbetar som kompositör med sina grafiska partiturer.

Tove Bagge - viola, utbildad på Norges musikhögskola i Oslo, spelar mest fri improviserad musik, folkmusik och barock musik och frilandsar i flera bands och grupper.

Mika Persdotter - viola och viola d'amore, utbildad på musikhögskolan i Göteborg, Prag och Köpenhamn, frilandsar och spelar med stråkkvartetten Halvcirkel, Mandagsklubbens Monday band och är medlem i musikerkollektivet Damkapellet.

Lyssning:

Fri_Improstrekk.mp3

https://soundcloud.com/user-148464974/stoek

https://soundcloud.com/user-148464974/namnlo-st-1

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

INFO:

MESSENGER UTSKICK....och maillista:

Vi har startat en Messengergrupp som heter

BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.

Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...

Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB

Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::
Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528





  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post484

17/4 BrÖtz no. 772 Rodrigues / Moir + Foster / Bennett

AktuelltPosted by Brötz Sun, April 14, 2019 02:51:34

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Duo Guilherme Rodrigues / Johan Moir
cello-bas

Foster/Bennett Duo Photo by Chloé Bellemére
Michael Foster: saxophones, objects
Ben Bennett: drums, percussion, membranes

:::::::::::::::::::::::::::::::::

DUO GUILHERME RODRIGUES / JOHAN MOIR
With the use of extended techniques, preparations, harmonics and multiphonics the duo of Johan Moir & Guilherme Rodrigues dives into a myriad of sound exploration. By letting small sounds and minimalistic movements be central in the music, they dwell in soundscapes where the cello and double bass can intwine, merging as one entity, creating a singular new identity.

Johan Moir and Guilherme Rodrigues met while they were both residing in Berlin 2016 and has since then collaborated together. The duo recorded their debut Album “Hollow Wood” at Studio Boerne in Berlin, which was released at Creative Sources in April 2018.


https://www.youtube.com/watch?v=XgUr-yvPU40

http://www.squidco.com/miva/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=S&Product_Code=25501

GUILHERME RODRIGUES (PT)

Was born 1988 in Lisboa, Portugal and started playing cello and trumpet at Orquestra Metropolitana de Lisboa at the age of 7. In 1999 joined Conservatório Nacional de Música de Lisboa to study classical and music theory and in the current year recorded his first album - Multiples - with Ernesto Rodrigues and José Oliveira out on Creative Sources Recordings.

Apart from work in music ensembles ranging for contemporary classical to free improvisation, also works with live music poetry, theatre and film-music. After lengthy residency in Lisboa, (1988-2016) moved to Berlin and has been active as composer and improviser in the scene.

Has performed and toured in all Europe. Released more than 40 albums of his own projects.

https://soundcloud.com/guilhermerodriguescello

JOHAN MOIR (SE)

Johan Moir is an improvising Double Bass player & composer from Sweden. In his playing, Johan explores the acoustic possibilities of the double bass by using extended techniques and preparations as well as his knowledge in just intonation, to create an interesting flow of overtones and soundscapes.

After being based in Gothenburg, Melbourne and Berlin, Johan is now based in Stockholm. Johan has toured in various European countries as well as in Australia, Mexico, Taiwan, Palestine and the US. Johan has released several albums with different projects, such as “transitions” with SVELIA (2015), “Chasing Shadows” with Johan Moir Ensemble (2015) and “Ignition” with the duo Ignite in 2018.

www.soundcloud.com/johanmoir

http://johan.moir.se/

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Foster/Bennett Duo
Michael Foster is a Brooklyn based saxophonist, improvisor, multi-instrumentalist, and curator working within the fields of free improvisation, composition (both graphic and notated), Jazz, noise, punk, and industrial music and video. His work explores the overlap of instrumental preparation, noise, and queer theoretical practices, focusing on methods of queeringimprovisational practice and his approach to the saxophone and extensive preparations. In addition to his work as a performer, Michael foundedQueer Trash, a series focused on supporting LGBTQIA+ artists engaged in experimental performance. Queer Trashwas awarded the 2018 Suzanne Fiol Curatorial Fellowship at Issue Project Room, where they will be hosting performances and workshops throughout the year. His current projects include duos with Leila Bordreuil, Lydia Lunch, Richard Kamerman (as The New York Review of Cocksucking), and Ben Bennett. Other projects include collaborations with Sarah Hennies, Marina Rosenfeld, William Parker, Steve Swell, Weasel Walter, Brandon Lopez, Psychic TV, a new quartet with Nate Wooley, Brandon Lopez, and Ben Bennett, and many others.

Ben Bennett is an improvising percussionist who plays drums, percussion, and membranophones, which are combined with each other in various mutable arrangements, and played by striking, friction, breath, and other techniques. His instrumentation and his music are a radical distillation of the modern drumset and the diverse traditions of improvised music. He has toured in extensively in the U.S. and Internationally, playing with different groups, ad-hoc collaborations, and solo. Recent collaborators include Leila Bordreuil, Tashi Dorji, Sandy Ewen, Michael Foster, Judith Hamann, Travis Laplante, Fred Lonberg-Holm, Brandon Lopez, Ilan Manouach, Bhob Rainey, Jacob Wick, Nate Wooley, and Jack Wright.

"The crux of Bennett’s output is formed through his anomalous showmanship and in the resourceful nature of the instruments he tailors. If there is “value” to be found in his art, then these aspects surely make for a sensible starting point. Recycled objects and household items are transformed into contraptions assembled for a purpose unknown to the performer until the very moment he drags them before baffled onlookers, inserting them into an orifice or smashing them with an unrelated implement. Such instances of universal obscurity add to the queer web of noise that makes the resulting sound so riveting from the perspective of the audience." -Tiny Mixtapes

“Bennett and Foster’s crazy improvisations landed somewhere between music and performance art. Their duo project resulted from their strong musical affinity, something that needs to be seen (as well as heard) to be believed, pushing the sonic boundaries of the drums/sax duo over the edge. At times their vocabularies overlap, so one is barely able to distinguish one voice from the other, Foster becoming compellingly percussive on the sax, while Bennett, who also makes his own instruments, blows on what I learned were membranes, like reeds—I recently caught them at drummer Andrew Drury’s salon series Soup and Sound. Their experimentation in sound, both together and separately, causes a dynamic shift and expansion of the sonic palette, plus a tense, vulnerable unpredictability. My bet is on these guys for adding to the healthy, solid future of improvised music.”

-Steve Dalachinsky, The Brooklyn Rai



Review of Michael Foster & Ben Bennett ‎– In It(Astral Spirits 2017)

As the first patterns of In Itbegin to emerge, a realization of why Ben Bennett is increasingly considered a drummer of note. Following a killer solo effort on Astral Spirits last year (Trap), he returns to the label, joined by the Brooklyn-based saxophonist / improvisor Michael Foster, who, like Bennett, has assembled a remarkable laundry list of collaborations over the last five years. Together the occupy a startling and optimistic vision for the territories of improvised sound.

Foster and Bennett represent an interesting juncture in the history of music – a younger generation pushing the accomplishments of those previous, forward. Though perhaps easier to categorize their efforts as free improvisation, and thus free of politics and association, In Itis Free Jazz through and through. An American music tinged with the blues, returning home. While the classification “free improvisation” is generally considered to be more benign, the term is among the most pregnant of all. It came to prominence on two fronts – used by Free Jazz players in an attempt to liberate themselves from the critical categories long associated with Jazz, and by European players who wanted to distance themselves from the American tradition from which they drew. Whether recognized or not, these terms are loaded signifiers. Free improvisation, as a history, category, or determinant, is a double edged sword. Particularly in Europe, its beginnings are bound to cultural appropriation, but it equally instigated an evolution in this music which allowed to become post-racial, and cross cultural – opening an astounding network of sonic conversations which stretch through the decades, and across the globe.

What is crucial to recognize, is that for a number of decades, younger generations of American improvisors have drawn more heavily on the territories opened the European scenes – presenting stronger connections to AMM, MEV, ICP, the scene documented by the German imprint FMP, and the English efforts which grew around Derek Bailey, David Toope, and number of others, than to Jazz. Given the diversity of approach, it is impossible to enforce any strict categorization, but what remains consistent through out (despite the many collaborations which occurred with Free-Jazz players), is a fracture with this music’s American roots.

Foster and Bennett’s efforts, as they appear across In It, represent a fascinating return – a music which, enabled by historical distance, hints at free improvisation’s roots in the blues. A hybrid music which draws on a blending of many pasts, to present a vision for possible futures. Theirs is a music of deep emotion, interplay, and call and resonance – formed by brilliant technique and a carefully honed ear. As great improvisation always is, these are sounds defined their silences as much as the note and beat, where listening has a greater role than what is played. A stunning debut by a duo that I hope to hear more from over the years, this is definitely one to get.

-Bradford Bailey

The Hum

original article:https://blogthehum.wordpress.com/2017/06/17/four-stunning-new-tapes-from-astral-spirits/

Websites:

Michael Foster: http://www.michaelfostermusic.com/

Ben Bennett: benbennett.website

Videos:

https://www.youtube.com/watch?v=8getoh8AakI

https://www.youtube.com/watch?v=K2HERcgdU8I

Releases:

In It on Bandcamp:

https://fosterbennett.bandcamp.com/album/in-it

Liveson Bandcamp:

https://milmin.bandcamp.com/album/lives

Glove Issues(trio with Jacob Wick):

https://michaelfoster.bandcamp.com/album/glove-issues

Upcoming Releases:

Artmouth(trio with Ben Gerstein) coming 2019

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

INFO:

MESSENGER UTSKICK....och maillista:

Vi har startat en Messengergrupp som heter

BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.

Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...

Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB

Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::
Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528





  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post483

10/4 BrÖtz no. 771 Plunge + Bergstrøm/Alberts/Riris

AktuelltPosted by Brötz Thu, April 04, 2019 15:36:47

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Plunge
Andreas W Andersson - Saxofoner
Mattias Hjorth - Kontrabas
Peter Nilsson - Trummor

Bergstrøm/Alberts/Riris
Ferdinand Bergstrøm -git
Kristoffer Alberts – Saxofon
Alexander Riris – bas

11/4 FFFFK-Forum För Främjandet av den Fria Kulturen + Jam no. 30

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Plunge

Akustisk musik med en kärna av intensivt samspel, närvaro, spontanitet och utvecklad formkänsla. Det är Malmötrion Plunge. Bandet har utöver flera turnéer i Sverige arbetat i Danmark, Estland, Schweiz, Italien, Storbritannien, Azebadjan och Tyskland. De har även gjort konserter, masterclass och workshops i gruppimprovisation i många av dessa länder.'

Plunge har släppt fyra skivor; två av dem tillsammans med vännen Bobo Stenson.

Efter några års lägre aktivitet då Andreas Andersson har levt i England, är Plunge nu igång för fullt igen.'

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Trioen Bergstrøm/Alberts/Riris spiller fritt improvisert musikk og har spilt sammen i ulike besetninger tidligere. Nå har trioen samlet seg for å utforske et nytt format og spille sine første konserter. Gitarist Ferdinand Bergstrøm er for tiden bosatt i Gøteborg, og spiller støtt og stadig med ulike prosjekt på byens improscene. Som gitarist jobber han alltid med å pushe grensene for hva gitar og improvisasjon betyr for han. Alexander Riris holder til i Trondheim og er snart ferdig med utdanningen som utøvende bassist. Han er fast inventar på Trondheims jazzscene og spiller i et mangfold av prosjekter som trosses sjangre. Kristoffer Berre Alberts er en av norges mest spennede improvisatører og har alltid vært kompromissløs i sitt musikalske uttrykk. Kristoffer har lange samarbeid Steve Noble, Cortex og Paal Nilssen-Love, og er aldri redd for å få stemmen sin frem.

::::::::::::::::::::::::::::

FFFFK - Forum För Främjandet av den Fria Kulturen, bjuder åter igen upp till jam och häng. Kom och träffa folk, spåna fram nya projekt, dansa till livemusiken, lyssna och trivs!

Alla är välkomna
Gamla som unga
Erfarna som nybörjare
Alla konstformer.

Du skriver ditt namn på en lapp, lägger i en skål och lottas in i en duo eller trio.
Denna lilla konstellation framför en kort improvisation ihop, sedan dras nya namn.
När skålen är tömd på namn börjar nästa omgång, och vi fortsätter så länge vi orkar.

kl.20 inträde 40. Kr
kommande FFFFK 16/5
::::::::::::::::::

INFO:

MESSENGER UTSKICK....och maillista:

Vi har startat en Messengergrupp som heter

BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.

Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...

Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB

Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::
Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528







  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post482

3/4 BrÖtz no. 770 EHM + Dans Les Arbres

AktuelltPosted by Brötz Thu, March 28, 2019 13:23:45

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!
Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.

_______________________________________________________________
EHM
Marcela Lucatelli – röst
Henrik Olsson – gitarr
Erik Kimestad Pedersen - trumpet

Dans Les Arbres
Xavier Charles – klarinett
Ivar Grydeland – el.gitar
Christian Wallumrød - prep. piano
Ingar Zach - gran cassa, percussion

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
EHM arbetar med intensiva och brutala ljudkollisioner, som kräver att alla tre musiker utnyttjar all sin uppfinningsförmåga, och så kallade "extended techniques". Lucatelli, Pedersen och Olsson muterar sina röster, andetag och gitarrsträngar till extrema kaotiska ljudbilder som fortfarande behåller en slags vriden sensuell kvalitet. De har beskrivits av Free Jazz Blog som "bullriga godzillor som njuter av det danska hygget i ett kompakt, svettigt rum". Deras debutalbum släpptes i juli i år och har hittills fått mycket bra mottagande.

Marcela Lucatelli
Marcela Lucatelli kan redan ses som en av de mest innovativa vokalisterna och kompositörerna från sin generation. Lucatelli har fått internationellt erkännande för sina extremt originella, sensuella och politiskt laddade performance stycken. Född i Brasilien, baserad i Danmark och Italien, har hennes stycken utförts av några av de mest progressiva ensemblerna i världen som Apartment House (England), Mocrep (USA), Hidden Mother (Sverige) och hon har uppträtt solo på olika festivaler och internationella evenemang som Nordic Music Days, Darmstadt Internationale Ferienkurse fur Neue Musik, FILE - Festival Internacional de Linguagem Eletronica, Copenhagen Jazz Festival, WOMEX, Áudio Insurgência, Waverly Festival NYU, bland andra evenemang världen över.

Henrik Olsson
Henrik Olsson är en svensk gitarrist och kompositör. Han är en aktiv figur på den experimenterande delen av Köpenhamns blomstrande musikscen och hans personliga gitarrspel kan höras i olika improv sammanhang samt LoFi-trash-improv-projektet The Hum, trion Ytterlandet (Sture Ericson/Henrik Olsson/Håkon Berre) och hans egen grupp Penumbra Ensemble.

Erik Kimestad
Erik Kimestad, norsk trumpetspelare, är baserad i Köpenhamn och är känd från band som det kritikerrosade, flitigt turnerande bandet Horse Orchestra samt Kresten Osgood Quintet.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Dans Les Arbres
This quartet stems from work that Ivar Grydeland and Ingar Zach began in duo toward the end of the twentieth century. Grydeland and Zach established the label SOFA, performed as a duo, and started several ensembles in which the two worked with musicians from the European improvised music scene. The duo passed through several stages, but their music really took shape while Grydeland and Zach were studying for their Master’s degree in Chamber Music at the Norwegian Academy of Music between 2001 and 2003. Those studies focused exclusively on their own compositions and improvisations. Around the time they gave their graduate concerts, Christian Wallumrød’s “Sofienberg Variations” (ECM 1809) was released. Grydeland and Zach felt that Wallumrød’s music was related to their own. Seeing a possibilty for musical cooperation, they invited Wallumrød to participate in rehearsals and concerts. This work led Grydeland and Zach to record with Wallumrød.

Parallell to their duo, Grydeland and Zach were also working with bassist Tonny Kluften in a project-based ensemble with the obscure name, No Spaghetti Edition. The core of that ensemble was originally Zach and Kluften, but Grydeland gradually became an equal member. The ensemble core invited guest musicians from diverse genres to join their CD releases, tours and concerts, with a constant focus on large-ensemble improvising. Wallumrød took part in one of the earlier projects. In 2003, No Spaghetti Edition released their third CD (“Real Time Satellite Data”, SOFA513). On this release and on the following tour and concerts, French clarinettist Xavier Charles was a guest. Grydeland and Zach were impressed by Charles’ music. Feeling he could enhance the work that began with Wallumrød, they invited him to rehearsals.

In early July 2004 they had their first meeting as a quartet. Though it was successful, they weren’t able to meet again until 16 months later. That time, they met for another project with No Spaghetti Edition—recording the CD “Sketches of a Fusion” (SOFA520) with Tonny Kluften and the Canadian improviser, Martin Tétreault. Although the focus on “Sketches of a Fusion” is clearly different from “Dans les Arbres,” working with “Sketches of a Fusion” and playing concerts with this material and this lineup inspired them to continue their work as a quartet.

In July 2006 Charles, Grydeland, Wallumrød and Zach met again. This time to work on a band sound and to compose music for their first release called “Dans les arbres” – which also is the introduction of the quartet by the same name: Dans les arbres. Since then the band has been touring in Europe, North America and Japan as a quartet. Dans les arbres have also performed with guest musicians such as Yumiko Tanaka, Otomo Yoshihide, Jim O´Rourke and the young Norwegian duo Vilde & Inga.

In 2010 Dans les arbres started recording material for the 2012 release “Canopée” – also this on ECM.


::::::::::::::::::

INFO:

MESSENGER UTSKICK....och maillista:
Vi har startat en Messengergrupp som heter
BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.
Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...
Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB
Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::
Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528





  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post481

27/3 BrÖtz no. 769 CASEY MOIR + Kat Hermans Group

AktuelltPosted by Brötz Thu, March 14, 2019 14:36:32

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

CASEY MOIR -solo

Kat Hermans Group
Agnes Åhlund - voice
Maria Palmqvist - voice
Benjamin Hermans - baritone sax & clarinet
Anton Jonsson - drums
Kat Hermans - bass & compositions


(photo by Viktor Reuter)
.::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

CASEY MOIR

Casey Moir är en improvisatör och kompositör bosatt i Stockholm som utforskar ’extended technique’ inom röst. Hennes djupa nyfikenhet i röstens ljudmöjligheter och texturella egenskaper, blandas med den subtila användningen av utvalda pedaler och objekt. Musiken blir lager av den akustiska rösten, förlängda i soundscapes, som vävs samma i ett intrikat nät av sound.

Casey har turnerat runtom i Europa och även i USA, Mexiko, Taiwan och Australien. Utöver hennes arbete med andra musiker runtom i världen, samarbetar hon ofta i interdisciplinära projekt, och jobbar mot ett kollektivt konstspråk mellan dansare, bildkonstnärer samt live visuellartister.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Kat Hermans Group

Belgiska basisten Kat Hermans flyttade till Göteborg hösten 2015 för att studera vid Högskolan för scen och musik. Efter examen i maj 2017 valde hon att stanna kvar i stan och frilansa som musiker. Kat syns i diverse sammanhang och på scener runt om i stan, till exempel Unity Jazz och som jamvärd för Nefertitis Playhouse Jamsession.


Idag presenterar hon sitt eget band där hon visar upp en annan sida av den annars swingbaserade traditionella musikern Kat brukar vara. De textbaserade låtarna låter dig försvinna bort i en värld av sväng och suggestiv harmonik. Bandet har turnérat i Belgien och är redo att göra “come back”.

::::::::::::::::::

INFO:

MESSENGER UTSKICK....och maillista:
Vi har startat en Messengergrupp som heter
BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.
Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...
Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB

Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::
Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528







  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post480

13/3 BrÖtz no. 767 Monday Duo + Zeuthen/Anderskov/Vestergaard

AktuelltPosted by Brötz Thu, March 07, 2019 11:57:27

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Monday Duo
Hanna Veslemøy Narvesen- trummor, percussion
Karl Hjalmar Nyberg- saxofon, klarinett, elektronika

Zeuthen/Anderskov/Vestergaard
Jesper Zeuthen - sax
Jacob Anderskov - pi
Anders Vestergaard – dr


OCH PÅ TORDAGEN 14/3:

14/3 FFFFK-Forum För Främjandet av den Fria Kulturen + Jam no. 29

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Monday Duo er ett nytt møte mellom musikerne Karl Hjalmar Nyberg (saksofoner) og Veslemøy Narvesen (trommer/perkusjon). Duoen utforsker sitt samspill i et fritt og impulsivt univers der det ferske bekjentskapet trigger et ønske om å finne musikalsk forbindelse. Møtet mellom deres to verdener av tanker og fantasier er et sted der ingen grenser finnes.

Karl Hjalmar Nyberg er Oslobasert saksofonist med bakgrunn fra prosjekter som Titta Jäg Flyger, Megalodon Collective og Bluescreen. Nyberg har de siste årene gjort spennende improvisasjonsprosjekter der han har samarbeidet med ulike musikere på den europeiske impro-scenen og i tillegg gjort konserter der han utforsker med elektronikk.

Veslemøy Narvesen er Oslobasert trommeslager og har i det siste vært å finne på den norske improscenen. Med sin bakgrunn fra musikalske prosjekter som strekker seg over ulike sjangre ønsker hun å binde sammen sine referanser i sin improvisatoriske utforsking.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Skivsläpp:

Jesper Zeuthen / Jacob Anderskov / Anders Vestergaard “Out of the Spectacle” is the crystallization of a continuing collaboration between three Danish improvising musicians from three different generations, that places itself somewhere between textural improvisation, expressive free jazz and abstract soul. Alto saxophonist Jesper Zeuthen is a Danish legend, that got public attention already in the late 60’s for his work with the group “Blue Sun” and has continued to evolve his music through his own bands and his work with Jakob Bro, Anderskov Accident, Kasper Tranberg etc. Jacob Anderskov is one of the most outstanding voices on the piano and has, since his debut in 2001, received numerous awards for his music. He has worked with Michael Formanek, Chris Speed, Airto Moreira etc. In 2018 he is nominated for the Nordic Council Music Price. The youngest of the three, Anders Vestergaard, is all over the Danish underground music scene and known for his personal touch on the drums. He is a part of the hard-hitting groups Yes Deer and Laser Nun and has played with Evan Parker, Lotte Anker, Thomas Morgan etc. Together the three musicians creates a non-conceptual and bodily music that meets the audience in a both challenging and atoning way, emotionally multidimensional and spacious. They have developed a personal interplay where influences, dynamics and intensions floats freely between each other, melts together in synergy and explodes in abstraction, and where the aim is to create space instead of filling it up. A sort of reconciliatory blues to the great spectacle.

Album info Artist: Jesper Zeuthen / Jacob Anderskov / Anders Vestergaard Title: Out of the Spectacle Label: ILK Music Catalog number: ILK283LP Formats: Vinyl and digital Origin: Denmark Line up: Jesper Zeuthen - Saxophone Jacob Anderskov - Piano Anders Vestergaard - Drums Recorded live at Koncertkirken Copenhagen during the Copenhagen Jazzfestival 2017 by John Fomsgaard. Mixed by John Fomsgaard. Mastered by Arnold Kasar. Drawing by Jesper Zeuthen. Design by Miki Skak. All music by Jesper Zeuthen, Jacob Anderskov and Anders Vestergaard (KODA).

Tracks: A1 - Part I A2 - Part II B1 - Part III World Wide Distribution: DME - Danish Music & Entertainment Tom Jensen Managing Director +45 3321 0135 tom@d-m-e.dk www.d-m-e.dk More Info: www.ilkmusic.com

::::::::::::::::::::::::::::

FFFFK - Forum För Främjandet av den Fria Kulturen, bjuder åter igen upp till jam och häng. Kom och träffa folk, spåna fram nya projekt, dansa till livemusiken, lyssna och trivs!

Alla är välkomna
Gamla som unga
Erfarna som nybörjare
Alla konstformer.

Du skriver ditt namn på en lapp, lägger i en skål och lottas in i en duo eller trio.
Denna lilla konstellation framför en kort improvisation ihop, sedan dras nya namn.
När skålen är tömd på namn börjar nästa omgång, och vi fortsätter så länge vi orkar.

kl.20 inträde 40. Kr
kommande FFFFK 11/4, 16/5

::::::::::::::::::

INFO:

MESSENGER UTSKICK....och maillista:

Vi har startat en Messengergrupp som heter

BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.

Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...

Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB

Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::

Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528





  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post479

6/3 BrÖtz no. 766 Luigi Bozzolan + Lopes / Ceccaldi / Wildhagen

AktuelltPosted by Brötz Wed, February 27, 2019 23:01:28

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Foto: Nuno Martins
Luigi Bozzolan – Solo

Lopes / Ceccaldi / Wildhagen
Luis Lopes-el-gitar
Valentin Ceccaldi-cello
Andreas Wildhagen-tr


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

LUIGI BOZZOLAN (Rome1978) // currently based in Gällivare, Sweden - Laponia.

Pianist, composer, music teacher and project leader, Luigi divides his time teaching and performing. He is unanimously recognized for his fine sense of harmony, brilliant technique and strong artistic personality. Recently he steers his professional activity toward solo concerts and piano solo works. From 2008 as project leader he starts to extend his concert activity touring in Europe and all over the world (Italy, Morrocco, Gabon, Cameroon, Poland, Germany, Slovakia, Guatemala, Columbia, Perú, Chile, Brazil, Argentina, Kenya, France, Danemark, Switzerland, Sweden...) as soloist, leader and co-leader in Jazz-Impro-Contemporary areas.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Lopes / Ceccaldi / Wildhagen


This new group "Guillotine", presents its new album coming out by Clean Feed Records. With three equidistant vertices, Lisbon-Oslo-Paris, it constitutes a machine that, when well-oiled, engenders itself as a cohesive group with a completely internationalist and universalist character. A "Factory" assembled with certain tools and resources available for common construction and purpose. It mixes simple compositions with free improvisation and sometimes conceptually delineated areas.

Luís Lopes, is one of the leading Portuguese names of recent years in avant-garde jazz, improvised and experimental music. Leader in several projects with emphasis on "Humanization 4tet" (with Rodrigo Amado, Texans Aaron and Stefan Gonzalez), or the Portuguese-German “Lisbon Berlin Trio”, with Christian Lillinger and Robert Landferman, as well as oscillating among the paradigmatic "Noise Solos" or "Love Song Solos, or in duos with Jean-Luc Guionnet, Fred Lonberg-Holm or Julien Desprez, or as a member of the collective ensemble "LFU - Lisbon Freedom Unit", has been a permanent presence in festivals and events both in Portugal and in Europe, Russia, Canada and the United States.

The omni-present Valentin Ceccaldi is one of the most renowned and prolific cellists of the new European generation of this music with a background in jazz and improvised universal music, constantly traveling around the world.

Join the young rising star Norwegian drummer Andreas Wildhagen, known for his performances in among others the Paal Nilssen-Love's Large Unit, a band that has also collaborated with artists like Akira Sakata, Michiyo Yagi, Marshall Allen, Okkyung Lee, Thurston Moore and Jim O'Rourke. Other bands he plays in are Momentum with Jørgen Mathisen and Christian Meaas Svendsen, Jonas Cambien Trio, Lana trio and Nakama. The latter also being a record label, Nakama Records, that he is a part of and and continuosly releases music on. He has played in Europe, Russia, North America and South America, Ethiopia, Japan, Taiwan, Malaysia and Singapore.

Therefore a internationalist new trio to be seen with increased interest!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

INFO:



MESSENGER UTSKICK....och maillista:

Vi har startat en Messengergrupp som heter

BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.

Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...

Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se



FFFFKFB

Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::

Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528





  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post478

27/2 BrÖtz no. 765 Peeter Uuskyla + Martin Perret's L'anderer Feat; Brad Henkel

AktuelltPosted by Brötz Thu, February 21, 2019 11:57:09

OBS! Read This!

För att se menyn med info, program, filmer osv måste du välja Desktop Version på mobil och surfplatta!

Cellphone and tablet users: You have to check Desktop Version to be able to see the menue with info, program, film clips etc.
_______________________________________________________________________

Peeter Uuskyla – Solo

Martin Perret's L'anderer
Brad Henkel – Trumpet, elektronik
Martin Perret-Trummor
John Holmström-Piano
Alfred Lorinius-Bas

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Peeter Uuskyla trummor m m

soloframträdande

..har annars framträtt i Europa och Nordamerika på scener och skivor med BrÖtz-originalet himself; Peter Brötzmann och svenska natural-total-impro-music-skaparen Bengt Nordström, Frippe. Trummat Cecil Taylormusik med kompositören och pianisten Cecil Taylor och Biggi Vinkeloemusik med Biggi Vinkeloe Trio där basiststorheter som Barre Phillips och Peter Kowald medverkat.

Aktuella skivor;

Peeter Uuskyla; Daydreaming Nerves (Omlott MLR 001/002)
Peeter Uuskyla featuring Bengt Nordström; Winged Body (Omlott MLR 010)
Biggi Vinkeloe Band; Aura Via Appia (Omlott MLR 015)
Trio Fatal; Space Way Messenger (Hote Marge 07)
Uuskyla / Øgrim / Berg; Oslo Haerverk (Simlas 016)
Uuskyla / Øgrim / Berg; Laiv (Simlas 012)
Peter Brötzmann / Peeter Uuskyla; A Crack To Beauty (Omlott MLR 013)
Peter Brötzmann / Peeter Uuskyla; Red Cloud On Silver (Omlott MLR 006/007)
Peter Brötzmann / Peeter Uuskyla; Dead And Useless (Omlott MLR 003)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Martin Perret´s L’Anderer

L’Anderer’s music floats somewhere between Ellington’s ballads, Radiohead’s hits and dance music served by fearless improvisers.

L'Anderer, Swiss Drummer Martin Perret's band, releases a new album and goes on German and Swedish tour.

Infos/contact:

Martin Perret, Recordon 42, CH-1004 Lausanne +41 76 411 88 54 Danzigerstr. 55, DE-10435 Berlin +49 157 36 24 20 61

tinmar.perret@gmail.com/ www.martinperret.tumblr.com/ www.soundcloud.com/martinperretlanderer/www.qftf.net/artists/l-anderer/

BIOGRAPHY_

Drummer Martin Perret was born in 1988 in Lausanne, Switzerland. He first played piano, then moved to drumset at the age of 12.

Quickly after starting playing the drums, he knew that this would become his main focus in life.

In 2009 he began a Bachelor program at the Jazz Conservatory in Lausanne, with Marcel Papaux, where he graduated in 2012. He then studied in Lucerne with Norbert Pfammatter and Gerry Hemingway. There, Martin graduated in 2014 (Master Degree Jazz Performance) and 2016 (Master Degree in Musical Pedagogy).

He attended lectures, workshops and masterclasses from:

Frank Möbus, Heiri Känzig, Vinz Vonlanthen, Emil Spanyi, Jacques Demierre, Bänz Oester, Gerald Cleaver, Craig Taborn, Michael Formanek, Tim Berne, Marc Ducret, Ohad Talmor, Gil Goldstein.

© Thomas Blättler

During the past ten years, Martin has been active in many different bands and projects, in a rich variety of genres: rock, pop, indie, metal, post-hardcore, jazz, improvised music.

He took part in theatre projects, as both live performer and composer. He composed music for film.

Apart from music, Martin’s interests stretch from listening to the water drops leaking from his kitchen’s tap, to reading David Byrne’s latest book, to meditate in a Zen Dojo.

BANDS_

As leader:
Martin Perret’s L’Anderer
As a co-leader:
Flagrant Délit
As a sideman:
Hellmüller Trio
OKAPI

PAST BANDS_

Otis Sandsjö - tenor saxophone John Holmström - piano Alfred Lorinius - bass Martin Perret - drums/composition
http://www.martinperret.com/landerer/

Dalia Donadio - voice Martin Perret - drums
https://daliadonadio.com/Flagrant-delit

Franz Hellmüller - guitar Patrick Sommer - bass Martin Perret - drums
http://www.hellmullertrio.ch/

Laurent Méteau - guitar Tobias Meier - alt saxophone Martial In-Albon - trumpet Martin Perret - drums

Marie Krüttli Trio (jazz), François Lana Trio (jazz), Lune Palmer (indie-rock), Marish (post- hardcore), Die Abmahnung (jazz), SWS (symphonic jazz), Kinky Klaus (jazz-rock), Drive Us (rock).

DISCOGRAPHY_

Running After The Sun, Marie Krüttli Trio, QFTF, 2017 Magnolia, Hellmüller Trio, Unit Records, 2017 Don’t Try You Are, Martin Perret’s L’Anderer, QFTF, 2016 Kartapousse, Marie Krüttli Trio, Konnex, 2014

The Rooster, Lune Palmer, Hummus Record, 2013 SIWTD, SWS, Unit Records, 2013 Enter the Wood and Meet the Witch, Kinky Klaus, 2011 Light Light EP, Lune Palmer, 2010

The Rosebud EP,Drive Us, FBBR, 2007 We Are Slugs, Marish, Heimathome, 2007

VIDEOS_
https://www.youtube.com/watch?v=L7JgdX7_hnE
https://www.youtube.com/watch?v=Erq9MzEw3MI
https://www.youtube.com/watch?v=1xw9hADfF3w

PAST CONCERTS_

9.12.17 : R50, Berlin 10.12.17 : Salon am Moritzplatz, Berlin 26.01.18 : Musiu, Delémont (CH) 27.01.18 : AMR, Genf (CH) 09.01.18 : RTS, radio suisse romande, Lausanne (CH) 09.01.18 : Literaturcafé, Biel (CH) 10.01.18 : Espace Noir, Saint-Imier (CH)

NEXT CONCERTS_

19.02.19 : Jazz Ohne Stress, Waldsee, Freiburg (DE) 20.02.19: Kiste, Stuttgart (DE) 21.02.19: Jazz Club, Ilmenau (DE) 22.02.19: Sowieso, Berlin (DE)

27.02.19: Brötz, Göteborg (SE) 28.02.19: Glenn Miller Café, Stockholm (SE)

RADIO_ RTS, radio suisse romande, 09.06.18https://www.rts.ch/play/radio/magnetique/audio/scenes- magnetiques?id=9595699&station=a83f29dee7a5d0d3f9fccdb9c92161b1afb512db

PRESS_

Susanne Bolik, MINT Magazin, July 2016

“Das Debut Album von Martin Perret hört sich zunächst wie der Soundtrack zum nächsten David-Lynch- Psycho-Thriller an, entpuppt sich letzten Endes aber als mystisch klingender Jazz. [...] Mit seinem Sextett kreiert Perret eine akustische Stimmung, die Jazz-Neulinge zunächst verstört und schließlich mit den geradezu unheimlichen Arrangements seiner Songs hypnotisiert, allen voran die knapp neunminütige Jazz-Eruption "Warkeepers". [...]” Susanne Bolik, Mint Magazin, July 2016

“The moody and mystical Don't Try You Are is a concept album. [...] The music is high on atmosphere and mystery, often dark and sometimes unsettling. It's not an album to encourage an outbreak of dancing, but it is a striking and highly impressive debut release. [...] The mystery and uncertainty of his musical investigation cross over into other areas. L'Anderer seems to be the name of both the victim the band: the enigmatic cover photos—

ghostly figures in a decrepit, derelict, house—give no more clues but do add to the unsettling nature of the compositions. I played Don't Try You Aretwo or three times before I read the press release and found out about the concept. Left to my own devices the music came over to me as the soundtrack to a contemporary film noir, [...] Perret's compositions are brought to life by a fine sextet of players. There are passages of great beauty [...] as well as moments of slow-burning psychological drama [...] and more overtly aggressive energy. [...]”Bruce Lindsay, All About Jazz, May 2016.https://www.allaboutjazz.com/dont-try-you-are-martin-perret-qftf-review-by-bruce- lindsay.php

« Ha ! QFTF, cette arche de Noé pour jazzmen européens qui s'est récemment posée à Berlin, ce rassemblement interlope d'agitateurs sonores trop mal identifiés de notre côté du Rhin, ce collectif puisqu'on appelle cela comme ça. Cette fois, c'est Martin Perret qui depuis sa batterie assume le rôle de leader avec son sextet l'Anderer, ce qui dans la langue de Goethe signifie l'autre. Don't try you are, l'autre. Tout cela sent bon conceptuel, méfiance donc. Et notre méfiance n'est pas entièrement trompée : les compositions de Martin Perret enserrent un discours très polymorphe, versatile voire !, qui brasse large en terme d'influences et de couleurs tout en resserrant souvent l'expression individuelle des musiciens dans un organigramme très réfléchi. Ainsi de ce ''Killer Drones'' qui joue à plein la carte punk d'un noise en ostinato bancroche, parcouru de riffs sur-saturés de la guitare de Franziska Staubli, avant de s'effondrer dans un bruitisme minimaliste éphémère d'où jaillira, plus puissant encore, le retour de la guitare. D'où un certain formalisme du propos, que l'interprétation laisse bien vite au placard de nos névroses de critiquant : ça envoie du bois. Velu. Surtout sur la fin.

A l'exception du graphisme de l'album – toujours de belles prods, chez QFTF –Don't Try you Are ne concerne de toutes les façons que marginalement les névroses de chacun – quoique ''Sarajevo'', c'est pas vraiment joyeux joyeux... Plus que des névroses, L'Anderer ouvre des espaces : harmoniques par une épure qui dans la répétition et la pulsation évanescente rappelle les grands horizons dégagés par une certaine scène scandinaves ; improvisés à travers des solistes qu'il faut à tout prix découvrir, notamment Marie Krüttli au Rhodes (''Lost in Time 1'', qui sans faire dans l'épate tape tip-top où il faut) comme au piano (''Killer Bees'') ; chromatiques et énergiques par la convocation en kaléidoscope de références agrémentées dans un discours rien moins que singulier et cohérent. Don't Try you are, à ce fameux et délicat petit jeu des références, évoque par moments une partouze inopinée et féconde entre Craig Taborn, Ralph Alessi, Tigran et Molvaer dans un squat berlinois un soir de veillée punk. Post-punk, tiens! Comprenne qui pourra... Allez écoutez, ça sera plus simple.

Ce balayage de référence au sein d'un discours savant et singulier, sage en même temps qu'audacieux, constitue sans doute le plus petit commun dénominateur de toute une jeune génération essaimée de par le monde : dans ces recherches, il se passe beaucoup, et cet opus de Martin Perret ne déroge pas à une règle qui souvent déroute, c'est dire qu'elle réjouit beaucoup et perd parfois. Mais pour dire le fameux et fin mot de toute cette affaire, ce premier album laisse autant de satisfactions que d'appétits pour ce qui va suivre, et que Don't Try You Are laisse ardemment espérer. » Pierre Tenne, Djam, La Revue, September 27th 2016.http://www.djamlarevue.com/blog/2016/9/27/martin-perrets-landerer-dont-try-you-are

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

INFO:


MESSENGER UTSKICK....och maillista:
Vi har startat en Messengergrupp som heter
BrÖtz This Week för att kunna skicka inbjudningar/påminnelser på ett smidigt sätt.
Hör av dig digitalt till info (at) brotznow.se så addar vi...
Vill du också/hellre vara med på en mailutskickslista så skriv till henrik (at) Wartel.se

FFFFKFB
Det finns numera också en FFFFK grupp på Facebook: FFFFKFB – Forum För Främjandet av den Fria Kulturen på FaceBook. Vi föreslår att fria kulturarbetare kommer fram till ett manifest ett, manuskript, en skrivelse, en text som innehåller ett förslag hur pengar för den fria kulturen ska hanteras. Tanken är att via denna grupp gör en gemensam formulering.

Gå gärna med i denna grupp!

:::::::::::::::::::::::::::

Brötz Inträde: 100 kr swisch eller cash
Öppnar: 20.00
Konsertstart: 20.30

Music lover records säljer grymma plattor
http://www.facebook.com/musicloversgbg

Vårprogrammet:
http://brotznow.se/#home

Tillgänglighet:
http://www.t-d.se/sv/TD2/Avtal/Goteborgs-stad/Konstepidemin/Konstepidemin-Attan/

Väl mött!
www.brotznow.se
https://www.facebook.com/BrÖtz-305847972764528











  • Comments(0)//www.brotznow.se/#post477
Next »